Restrukturyzacja a egzekucje
Maj 18, 2020

Odstąpienie od umowy

14 dni na zwrot.

Przy zawieraniu umowy na odległość bądź poza lokalem przedsiębiorstwa konsumentowi przysługuje14 dniowe prawo odstąpienia bez podawania przyczyn. Sposób odbioru zamówionych produktów - odbiór osobisty, czy dostawa poprzez kuriera - nie ma wpływu na prawo odstąpienia.

Na odstąpienie konsument ma 14 dni, w ciągu których konieczne jest wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Znaczenie ma data wysłania oświadczenia, a nie data wpływu do odbiorcy.

Termin 14 dni liczony jest:

  • W przypadku zamówienia jednego produktu od momentu otrzymania przez zamawiającego produktu.
  • W przypadku zamawiania wielu produktów, które są dostarczane osobno termin ten biegnie od momentu otrzymania ostatniego produktu.
  • W przypadku umowy zawartej na dostarczanie cykliczne produktów termin odstąpienia liczony jest od momentu otrzymania pierwszego produktu.

Brak poinformowania konsumenta o terminie 14 dni na odstąpienie powoduje, iż prawo odstąpienia będzie konsumentowi przysługiwać przez kolejnych 12 miesięcy następujących po podstawowych 14 dniach.

Odstąpienia można dokonać składając stosowne oświadczenie i wysyłając je do sprzedawcy. Oświadczenie to może zostać sporządzone samodzielnie, na podstawie wzoru ogólnie dostępnego lub na formularzu danego sprzedawcy. Potwierdzenie przyjęcia oświadczenie bądź brak potwierdzenia nie ma wpływu na skuteczność odstąpienia.

Po dokonaniu odstąpienia umowa uważana jest za niezawartą, co za tym idzie:

Sprzedawca - zobowiązany jest do zwrotu wszelkich kosztów w tym kosztów przesyłki (do wysokości najtańszej oferowanej przez sprzedawcę) pobranych z tytułu umowy w sposób w jaki zostały one pobrane, za wyjątkiem uzgodnienia z kupującym innej formy zwrotu kosztów. Zwrot musi nastąpić do 14 dni od momentu otrzymania oświadczenia o odstąpieniu.

Dla przykładu:

Jeśli konsument dokonał płatności przelewem zwrot kosztów powinien nastąpić również przelewem. W przypadku płatności kartą zwrot dokonywany jest na katę.

Konsument - zobowiązany jest do zwrotu nieuszkodzonego towaru w terminie nie późniejszym niż 14 dni od chwili złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Koszta zwrotu towaru obciążają konsumenta.

Kiedy nie przysługuje prawo do odstąpienia?

  • Przedmiotów nieprefabrykowanych - pod indywidualne zamówienie, np: kubek z własnym nadrukiem.
  • Produkty o krótkim terminie przydatności lub ulegające szybkiemu zepsuciu, np: artykuły spożywcze.
  • Produkty dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub higienę, jeżeli opakowanie to zostało otwarte po dostarczeniu.
  • Nagrania dźwiękowe/nagrania wizualne/programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.
  • Produkty, które po zwrocie nie mają wartości dla przedsiębiorcy jak np: czasopisma, gazety z wyjątkiem prenumerat.
  • Produkty, których cena lub wynagrodzenie zależna jest od zmian na rynku finansowym, na które przedsiębiorca nie ma wpływu, i które mogą wystąpić przed upływem terminu odstąpienia, np: sprzedaż waluty.
  • Usługi, które zostały wykonane przed upływem terminu odstąpienia, a konsument został poinformowany że ich wykonanie powoduje utratę prawa do odstąpienia.
  • Aukcje publiczne.
  • Świadczenie usługi hotelarskiej, przewoźnictwa, wydarzenia kulturalne rozrywkowe oraz sportowe, usługi gastronomiczne, usługi wypoczynkowe jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi, np: bilety spektakle.